Friday, May 8, 2015

STANDARD GRED PENILAIAN WANG KERTAS MALAYSIA

Berikut merupakan standard kepada penilaian yang digunakan oleh para numis yang ada di Malaysia sebagai penilaian kepada wang kertas.


GRED NO.1   -   Uncirculated (UNC)
Sempurna, setiap penjuru duit adalah tajam, tiada kesan lipatan, warna tidak pudar, kertasnya kukuh dan bersih. Tiada kesan sentuhan cap jari, masih terdapat bau asli kertas serta bebas daripada foxing (penyakit kertas/kekuningan).

GRED NO.2   -   About Uncirculated (AU)
Kelihatan sempurna tetapi bahagian tengah atau penjuru terdapat sedikit kesan sentuhan, mempunyai penjuru yang tajam, tiada kesan calar, warna tidak pudar dan permukaan bersih. Mempunyai kesan sentuhan cap jari, masih terdapat bau asli kertas tetapi mempunyai foxing (penyakit kertas/kekuningan).

GRED NO.3   -   Extremely Fine (EF)
Maksimum 3 kesan lipat yang minor atau 1 kesan calar, mempunyai penjuru yang tajam, warna tidak pudar dan permukaan bersih. Atau 2 lipatan major / lembut / keras.

GRED NO.4   -   Very Fine (VF)
terdapat beberapa kesan lipatan, permukaan sedikit kotor, warna sedikit pudar, penjuru mungkin koyak tetapi tidak pada bahagian sisi, masih mempunya penjuru yang tajam dan kertas masih kelihatan keras. TIDAK memiliki lubang pin, stepler mahupun cebisan koyak.

GRED NO.5   -   Fine (F)
Terdapat banyak kesan lipat dan calar. Terdapat sedikit kotoran, sisi mungkin terkoyak sedikit atau terdapat lubang staple atau lubang pin tetapi tidak di tengahnya. Warna kelihatan masih elok tetapi tidak terang.

GRED NO.6   -   Very Good (VG)
Penjuru koyak dan tidak tajam. Warna pudar, terdapat lubang-lubang kecil, tetapi tidak menjejaskan keseluruhan imej permukaan.

GRED NO.7   -   Good (G)
Permukaan koyak, mempunyai banyak kesan lipat dan calar yang kuat. Terdapat lubang-lubang tetapi tidak menjejaskan keseluruhan imej permukaan. Terdapat kesan contengan tulisan.

GRED NO.8   -   Fair (FA)
Permukaan yang lenyai, koyak, kotor dan kepudaran warna. Lubangnya lebih besar. Sebahagian daripada permukaan hilang, terdapat contengan tulisan.

GRED NO.9   -   Poor (P)
Permukaan yang lenyai, koyak, kotor dan kepudaran warna. Lubangnya lebih besar. Sebahagian besar daripada permukaan hilang, terdapat contengan tulisan dan bahagian-bahagian disambung dengan selofan tape.

Rujukan: KOLEKSIBEKOK

No comments: